Danmarks mest forkælede tomater, agurker, peberfrugter og salat

At dyrke tomater behøver ikke at være en videnskab. Hvis man er i besiddelse af et væksthus eller det rette klima, kan alle lave deres egne tomater. Grunden til at vores tomater skiller sig ud fra mængden i forhold til både kvalitet og smag er, at vi først er tilfredse, når vi kan levere den mest velsmagende tomat på det danske marked, og det tvinger os til at tænke anderledes.

Vores planter bliver sået i begyndelsen af november. Lige fra starten bliver de små planter passet med stor omhu af vores gartnere. Hver gartner har sit eget lille gartneri i gartneriet. Der har gartneren ansvar for planterne fra de er helt små til de fældes. På denne måde opnås et næsten personligt forhold til hver plante. Planterne bliver snoet op hver uge, og sideskud fjernes omhyggeligt. Vores tomatplanter bliver ca. et år gamle, inden de fældes om efteråret, og på det tidspunkt er de ca. 14 meter lange.

Vores dyrkningsmetode gør, at vi kan dyrke væksthusgrøntsager året rundt. Om vinteren og i foråret tyndes frugterne ud, så planten ikke avler så mange tomater. Det sikrer, at vi avler den absolut bedste kvalitet.

Solmodnede

For at få den bedste smag frem i tomaterne, er det vigtigt, at de får lov til at modne helt på planten, og det får de lov til hos os i modsætning til næsten alle andre tomater på markedet. Grunden til at tomater oftest ikke plukkes røde og solmodne hos andre gartnerier er, at det giver nedsat udbytte og dertil kommer, at en automatisk sorteringsmaskine heller ikke kan håndtere modne tomater, da de meget let revner. Men da vi sorterer og plukker alt i hånden, direkte fra planten og ned i vores bakker, er det muligt at plukke tomaterne helt modne.

Håndplukkede

Vi var det første gartneri i Europa, som begyndte at sortere og plukke alt i hånden, og lægge tomaterne direkte i bakken. Ved at håndplukke tomaterne direkte fra planten og ned i bakken, sparer vi tomaterne for en masse stød og skrammer. Undersøgelser viser, at man forlænger holdbarheden på røde tomater med op til 50-60 % ved at undgå sorteringsmaskine

Vision

Vi ønsker at være Skandinaviens førende og mest innovative producent af smagfulde kvalitets-væksthusgrøntsager.

Mission

Vi vil skabe merværdi for vores kunder.
Vi vil være deres foretrukne leverandør af innovative kvalitetsgrøntsager.
Vi vil være den foretrukne sparrings- og servicepartner indenfor væksthusgrøntsager hos detailkæderne.

Vores værdier
leaf
leaf

PASSION

Vi yder vores bedste, og brænder for vores arbejde.

KVALITET

Vi stræber efter at gøre vores arbejde rigtigt første gang. Det er vores fælles ansvar, at vores kunder og forbrugere får den bedste oplevelse med vores produkter hver gang.

INNOVATION

Vi vil være nyskabende og hele tiden udvikle os i vores arbejde, og har en åbenhed og respekt overfor alle idéer.

ANSVARLIGHED

Vi passer på miljøet og omgivelserne omkring os. Vi skaber en kultur med gensidig respekt, ærlighed, og mangfoldighed.

ORDEN

Vi er stolte af vores gartneri, som er rent og ryddeligt, og hvor alt har sin plads.

Historien begyndte i 1948
1948

Alfred Pedersen blev grundlagt af Katrine og Alfred Pedersen i 1948. Det startede med to små drivhuse, hvor der blev dyrket snitblomster. Snart blev der bygget flere drivhuse, og snitblomsterne blev skiftet ud med agurker.

Alfred Pedersen begynder at dyrke tomater, som blev solgt på auktionen i Odense.

1973

Vi begynder som de første i Europa at levere tomater plukket direkte i bakkerne.

1982

1995

Mads Ulrik Pedersen, søn af Katrine & Alfred og 4. generation af gartnere i familien indtræder i virksomheden, og Alfred Pedersen & Søn bliver stiftet.

Varemærket Katrine & Alfreds lanceres i samarbejde med FDB (i dag Coop) til butikkerne SuperBrugsen, Kvickly og Irma.

1995
2000

Mads Ulrik Pedersen køber familievirksomheden Alfred Pedersen & Søn.

Alfred Pedersen & Søn køber Sveriges største gartneri i Trelleborg i Sydsverige til at dække det svenske marked.

2004
2010

Vi udvider sortimentet fra tomater til også at omhandle peberfrugter.

Vi omlægger en større del af vores produktion til økologi.

2012

Etablering af konventionel agurkeproduktion.

2015

2016

Varemærket Pedersens Udvalgte lanceres i Salling Group butikkerne Bilka, Føtex og Netto.

Etablering af økologisk agurkeproduktion .

2018

Alfred Pedersen & Søn skifter navn til Nordic Greens.

2022
2023

Lancering af vores nye, store salatprojekt i klimakontrollerede væksthuse og etablering af solcellepark.